23 maja uczniowie klasy IIIh wzięli udział w wykładzie popularnonaukowym prof. Andreya Varlamova pod tytułem „Physicist in Gastronomy Universe”, zorganizowanym przez Wydział Matematyki i Fizyki Stosowanej Politechniki Rzeszowskiej.

Profesor Andrey Varlamov, światowej klasy specjalista od badań nad teorią nadprzewodnictwa, termoelektryczności oraz nanofizyki w Rzymskim SPIN-CNR (Instytucie Nadprzewodnictwa i Nowoczesnych Materiałów Włoskiej Narodowej Rady Naukowej) jest również zapalonym popularyzatorem nauki oraz autorem książki Niesamowita fizyka (tyt. oryg. The Wonders of Physics Удивительная физика), napisanej we współpracy z prof. Lwem Aslamazovem. Jako obywatel Włoch dużą część swoich rekreacyjnych rozważań nad fizyką poświęca jej zastosowaniu w gastronomii – i owocem tych właśnie przemyśleń był wspomniany wykład. Podczas tegoż profesor wyjaśnił, w jaki sposób określić można optymalny czas gotowania makaronu, jak dostosować ten czas do rożnych preferencji kulinarnych, oraz dlaczego nić spaghetto (l. poj. słowa spaghetti) łamie się zwykle na trzy części. Opisał mechanizm przygotowywania kawy w makinetce (wyjaśnienie uzupełnił nawet nagraniem z prześwietlania naczynia wiązką neutronową!) czy ekspresie ciśnieniowym oraz wytłumaczył, dlaczego we włoskich jadłodajniach warto pić kawę... ale jednak należy powstrzymać się od zamawiania herbaty. Przytoczył również anegdotę o tym, jak w sposób czysto fizyczny pomógł znajomemu pizzaiolo określić maksymalną liczbę pizz możliwych do przygotowania podczas godzin szczytu pracy restauracji – oraz podzielił się modelem fizycznym, który w tym celu przygotował.

Wykład profesora Varlamova bardzo przypadł uczestnikom do gustu – mimo faktu, że przedstawiony był w całości w języku angielskim, a prowadzący niejednokrotnie uciekał się do zaawansowanych technik matematycznych, to dzięki wieloletniemu doświadczeniu profesora w popularyzacji nauki oraz jego niesamowitej charyzmie udało mi się bezproblemowo pozyskać pełną uwagę uczestników – a dodatkowym świadectwem tego niech będzie fakt, że niektórzy uczniowie naszego liceum zostali na chwilę po wykładzie, aby wyjaśnić pewne swoje wątpliwości czy dopytać o interesujące aspekty wykładu.

Fanpage 2LO