PRZEDMIOTOWE ZASADY OCENIANIA

Z HISTORII I WIEDZY O SPOŁECZEŃSTWIE

Rok szkolny 2022/2023

 

 

  1. Metody sprawdzania osiągnięć ucznia.

Ocenie podlegają różne formy aktywności ucznia:

  • wypowiedzi ustne,
  • pisemne prace klasowe (wypracowania, sprawdziany, testy, kartkówki),
  • próbne egzaminy maturalne
  • praca w grupie i praca indywidualna na lekcji,
  • zadania domowe,
  • zadania dodatkowe, np. projekty, prezentacje, inscenizacje, itp.,
  • aktywność na lekcji
  • praca z tekstami źródłowymi
  • praca z mapami
  1. Sprawdzian nauczyciel zapowiada tydzień wcześniej, ze wskazaniem zakresu obowiązującego materiału.
  2. Kartkówka obejmuje mniejszy zakres materiału ( np. dotyczący trzech tematów, istotnego zagadnienia, problemu); może być niezapowiedziana, jeśli dotyczy trzech ostatnich tematów lub innych zagadnień wskazanych wcześniej przez nauczyciela;
  3. Hierarchia ważności ocen i ich sposób zapisu:
  • Sprawdzian – waga 5
  • Kartkówka, odpowiedź ustna – 4
  • Aktywność – 1
  • Prezentacja, referat – 2
  • Udział w olimpiadzie (finalista, laureat) - 6

 

celujący

100% + zadania o podwyższonym stopniu trudności

bardzo dobry

Od 95%

dobry

           Od 75%

dostateczny

Od 60%

dopuszczający

Od 40%

niedostateczny

Poniżej 40-%

 * Niektóre prace (bez zadań dodatkowych) nie będą upoważniać do otrzymania oceny celującej.

  1. Wymagania na poszczególne oceny śródroczne i roczne z historii i wiedzy o społeczeństwie:

 - dopuszczający

  • Ocenianie odpowiedzi

ma wiadomości konieczne, luźno powiązane, słabo rozumie uogólnienia, nie potrafi wyjaśnić zjawisk, nie potrafi dokonać analizy przyczynowoskutkowej stosuje wiedzę w sposób jedynie odtwórczy i tylko z pomocą nauczyciela, posiada bardzo ubogie słownictwo przedmiotowe, wypowiada sie chaotycznie, niespójnie pod względem językowym

  • Ocenianie umiejętności posługiwania się mapą

na wskazanym przez nauczyciela obszarze potrafi znaleźć państwa, miejsca bitew i traktatów pokojowych, konfliktów międzynarodowych, organizacji powszechnych i regionalnych

  • Ocenianie umiejętności analizy tekstów źródłowych

korzystając z krótkiego tekstu dostosowanego do podstawy programowej oraz przy pomocy nauczyciela, potrafi: -opowiedzieć treść tekstu -odnieść treść do epoki w której powstał -określić jego rodzaj.

 - dostateczny

  • Ocenianie odpowiedzi

posiada wiadomości w stopniu podstawowym, poprawnie rozumie podstawowe zjawiska historyczne, dokonuje prostych analiz przy pomocy nauczyciela, potrafi wykorzystać wiadomości do celów praktycznych, jedynie dzięki pomocy nauczyciela, jego wypowiedz jest uboga w słownictwo przedmiotu, umie wyjaśniać podstawowe definicje, potrafi wykonać proste ćwiczenia z mapą i tekstami źródłowymi.

  • Ocenianie umiejętności posługiwania się mapą

z pomocą nauczyciela potrafi wskazać na mapie historycznej państwa, miejsca bitew itraktatów pokojowych, , konfliktów międzynarodowych, organizacji powszechnych i regionalnych

  • Ocenianie umiejętności analizy tekstów źródłowych

pracując na krótkim tekście dostosowanym do podstawy programowej oraz przy pomocy nauczyciela potrafi: dokonać ogólnej analizy tekstu w oparciu o podane pytania konstruować własne pytania dokonać korelacji wiadomości z tekstu i wiadomości z podręcznika określić rodzaj źródła

 - dobry

  • Ocenianie odpowiedzi

opanował materiał, jego wiadomości w danym zakresie są logicznie powiązane, poprawnie rozumie związki pomiędzy wydarzeniami, w sytuacjach nietypowych potrafi dokonać prostych uogólnień, pod kierunkiem nauczyciela potrafi dokonać analizy przyczynowo-skutkowej i odnaleźć związki i zależności miedzy faktami, zna podstawowe pojęcia i terminy naukowe, jego odpowiedź jest spójna i poprawna pod względem językowym.

  • Ocenianie umiejętności posługiwania się mapą

w sposób samodzielny i sprawny posługuje się każdym rodzajem mapy, jeżeli jest on dopasowany do danego zagadnienia.

  • Ocenianie umiejętności analizy tekstów źródłowych

pracując na tekście dostosowanym do podstawy programowej potrafi: z pomocą nauczyciela dokonać analizy źródła z pomocą nauczyciela przedstawić własne pytania do tekstu odnieść wiadomości z tekstu do znanej sobie faktografii dokonać ogólnej krytyki źródła

- bardzo dobry

  • Ocenianie odpowiedzi

w sposób wyczerpujący opanował wiedzę potrafi kojarzyć wiadomości oraz przekazywać je zgodnie z logicznym układem, właściwie rozumie uogólnienia i związki pomiędzy zjawiskami historycznymi, wyjaśnia zjawiska bez ingerencji nauczyciela, umiejętnie i samodzielnie wykorzystuje wiadomości w teorii i praktyce, w poprawny sposób posługuje sie terminologią historyczną.

  • Ocenianie umiejętności posługiwania się mapą

 - w sposób samodzielny i sprawny posługuje sie każdym rodzajem mapy, o ile jest on dopasowany do danego okresu historycznego

  • Ocenianie umiejętności analizy tekstów źródłowych

potrafi korzystając ze wskazówek nauczyciela dokonać analizy tekstu źródłowego dostosowanego do wymagań podstawy programowej, tzn.: - przedstawić własne pytania do tekstu - na podstawie własnych wniosków określić konsekwencje przedstawionych zjawisk - odnieść wiadomości z tekstu do znanej sobie faktografii - dokonać całkowitej krytyki źródła.

 - celujący

  • Ocenianie odpowiedzi

posiada szerszy zasób wiedzy niż wynikający z wymagań programowych rozumie, zgodnie ze stanem badan, związki miedzy faktami, swobodnie dokonuje uogólnień, wyjaśnia zjawiska bez jakiejkolwiek ingerencji nauczyciela, samodzielnie i sprawnie posługuje się wiedzą dla celów teoretycznych i praktycznych, swobodnie posługuje sie terminologią historyczną, wypowiada sie płynnie, konkretnie oraz poprawnie pod względem językowym

  • Ocenianie umiejętności posługiwania się mapą

w sposób samodzielny i sprawny posługuje się każdym rodzajem mapy nieżalenie od stanu jej przydatności do danego zagadnienia lub okresu historycznego.

  • Ocenianie umiejętności analizy tekstów źródłowych

samodzielnie potrafi: - dokonać analizy tekstu źródłowego - przedstawić własne pytania do tekstu - na podstawie własnych wniosków określić konsekwencje przedstawionych zjawisk - odnieść wiadomości z tekstu do znanej sobie faktografii - dokonać całkowitej krytyki źródła.

 

  1. W sytuacji kształcenia na odległość nauczyciel może zmienić wagę ocen uzyskiwanych w czasie zdalnego nauczania, po wcześniejszym ( tzn. przed sprawdzianem, kartkówką, odpowiedzią itp.) poinformowaniu uczniów.
  2. Dopuszcza się stosowanie znaków plus (+) i minus (-) w przypadku ocen cząstkowych. Znak plus (+) podwyższa ocenę cząstkową o 0,5, znak minus (-) obniża ocenę o 0,25.  Oceny roczne i śródroczne  wystawia się bez znaków plus (+) i minus (-) .
  3. Dopuszcza się dodatkowo stosowanie znaków:
    1. plus (+), minus (-), np.za aktywność, zadanie domowe itp.;
    2. nb. – informacja o nieobecności ucznia podczas sprawdzania wiadomości i umiejętności;
    3. np. – informacja o nieprzygotowaniu ucznia do lekcji;
    4. bz. – informacja o braku zadania domowego.
  4. Uczeń może zgłosić nieprzygotowanie do lekcji dwa razy w semestrze. Nie dotyczy to zapowiedzianych prac pisemnych, lekcji powtórzeniowych, uzgodnionych terminów odpowiedzi. Prawo do zgłaszania nieprzygotowania zostaje zawieszone na trzy tygodnie przed terminem ustalenia ocen śródrocznych i rocznych.
  5. Dopuszcza się ustalenie oceny niedostatecznej (bez możliwości poprawy) w przypadku stwierdzenia niesamodzielnej pracy ucznia.
  6. Uczeń nieobecny na lekcji, w czasie której odbywała się praca pisemna,      w ciągu 7 dni od powrotu na zajęcia ( w tym zdalne) uzgadnia z nauczycielem termin i formę sprawdzenia wiadomości.  Wiedza i umiejętności są sprawdzane w terminach i formach  ustalanych przez nauczyciela. Jeżeli uczeń nie zgłosi się w celu ustalenia terminu zaliczania materiału objętego sprawdzianem lub nie wywiąże się z obowiązku zaliczenia materiału objętego sprawdzianem w drugim terminie, nauczyciel może przeprowadzić sprawdzian bez wcześniejszego informowania ucznia.
  7. Uczeń ma prawo poprawić ocenę niedostateczną z pracy klasowej w terminie i na warunkach określonych przez nauczyciela. Termin poprawy pracy uczeń ustala z nauczycielem w ciągu 7 dni od otrzymania oceny niedostatecznej.  Uczeń przystępuje do poprawy tylko jeden raz. Obydwie oceny zostają wpisane do dziennika i są brane pod uwagę przy ustalaniu oceny klasyfikacyjnej śródrocznej lub rocznej.  W przypadku oceny niedostatecznej z pracy pisemnej warunkiem poprawy jest napisanie pracy w pierwszym terminie.
  8. Ocena wynikająca ze średniej ważonej, którą oblicza system elektroniczny nie jest dla nauczyciela wiążąca.
  9. W przypadku otrzymania oceny niedostatecznej śródrocznej uczeń ma obowiązek dokonać zaliczenia wskazanego przez nauczyciela materiału w ustalonym terminie, jednak nie później niż do ostatniego dnia roboczego marca. Konsekwencją niezaliczenia I semestru jest obligatoryjne obniżenie oceny rocznej o jeden stopień.
  10. Przewidywane roczne oceny klasyfikacyjne  podane są do wiadomości uczniom i rodzicom (prawnym opiekunom)  w terminie i formie określonych w Wewnątrzszkolnym Systemie Oceniania.
  11. O prawo do otrzymania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej uczeń może ubiegać się gdy:
    1. uzyskane oceny cząstkowe wskazują, że wiadomości i umiejętności wykraczają ponad wymagania dla przewidzianego przez nauczyciela stopnia, jednak nie pozwalają na uzyskanie przewidywanej oceny wyższej;
    2. przystąpił do wszystkich prac klasowych (z uwzględnieniem dodatkowych terminów, w tym wyznaczonych na poprawę);
    3. nie ma nieusprawiedliwionych nieobecności na zajęciach z danego przedmiotu.

Uczeń powinien spełnić wszystkie powyższe warunki.

  1. Uczeń zgłasza się do nauczyciela, w ciągu dwóch dni roboczych od podania informacji o  przewidywanych ocenach, w celu ustalenia terminu i formy sprawdzenia wiadomości i umiejętności, pozwalającego na uzyskanie wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej.
  2. Uczeń może ubiegać się o uzyskanie oceny o jeden stopień wyższej od oceny przewidywanej.
  3. Decyzję o możliwości ubiegania się ucznia o wyższą niż przewidywana roczną ocenę klasyfikacyjną podejmuje nauczyciel. Obok oceny przewidywanej wpisuje wówczas znak / a po nim ocenę, o którą może ubiegać się uczeń.
  4. Komunikowanie uczniom i rodzicom postępów w nauce  odbywa się zgodnie z Wewnątrzszkolnymi Zasadami Oceniania i kalendarzem roku szkolnego.
Fanpage 2LO