Przedmiotowe zasady oceniania z biologii

 

 

 

 

1. Za podstawowe kryteria oceny przyjmuje się:

  • zapamiętanie wiadomości
  • stosowanie wiadomości
  • korzystanie z różnych źródeł wiedzy: literatury popularnonaukowej, internetu, czasopism
  • rozumienie tekstu biologicznego
  • prawidłowe wnioskowania i interpretacji
  • rozwiązywanie problemów otwartych
  • pomysłowość
  • praktyczne wykorzystania wiedzy, zastosowania w codziennych sytuacjach
  • stosowanie terminologii biologicznej
  • posługiwanie się sprzętem w pracowni biologicznej
  • systematyczność pracy

2. Ocenie podlega:

  • Praca pisemna
  • Odpowiedź ustna
  • Zadanie domowe
  • Aktywność na lekcji
  • Referaty, prezentacje
  • Samodzielna dodatkowa praca

3. Ocenę na semestr i końcowo roczną ustala nauczyciel na podstawie średniej ważonej i średniej wg ustalonych wag:

  • Sprawdzian pisemny – 5
  • Kartkówka – 3
  • Odpowiedź ustna – 3
  • Zadanie domowe – 2
  • Aktywność w czasie lekcji – 3
  • Referat  – 3
  • Samodzielna praca dodatkowa  – 3

4. Ocenę za prace pisemne ustala się według skali podanej w poniższej tabeli:

Niedostateczny

Poniżej 45%

Dopuszczający

46% - 55%

Dostateczny

56% - 74%

Dobry

75% - 89%

Bardzo dobry

90% - 99%

Celujący

100%, (dodatkowo punktowane zadania)

5. Pisemne sprawdziany wiadomości

  • Ilość prac pisemnych w ciągu semestru wynika z rozkładu materiału dla danej klasy
  • Prace pisemne mogą obejmować zadana i testowe zamknięte, zadania otwarte, opracowanie ćwiczeń
  • Kartkówki – krótki pisemny sprawdzian wiadomości z 3 ostatnich lekcji
  • W razie nieobecności ucznia na sprawdzianie uczeń jest obowiązany do zaliczenia go w terminie ustalonym przez nauczyciela
  • W przypadku oceny niedostatecznej ze sprawdziany uczeń zobowiązany jest zaliczyć go w terminie ustalonym przez nauczyciela
  • Nauczyciel ma obowiązek zapowiedzieć sprawdzian pisemny przynajmniej 1 tydzień przed planowaną datą sprawdzianu
  • Pozostałe przepisy związane z pracami pisemnymi regulują Wewnątrzszkolne Zasady Oceniania

6. Odpowiedź ustna

  • Ocenie podlega merytoryczna poprawność prezentowanego zagadnienia, sposób prezentacji i jej konstrukcja
  • Ocenie podlegają wiadomości z ostatniego bieżącego materiału oraz zadania domowego
  • Ilość ocen z odpowiedzi ustnej zależy od liczby uczniów w klasie oraz przydziału biologii w danej klasie

7. Ocena semestralna i końcowa

  • Ocenę semestralną i końcoworoczną nauczyciel proponuje na podstawie uzyskanych ocen cząstkowych
  • Uczeń ma prawo do uzyskania od nauczyciela pełnego uzasadnienia proponowanej oceny
  • W przypadku gdy proponowana ocena jest według ucznia niewystarczająco wysoka, może on uzyskać za zgodą nauczyciela, dodatkową możliwość zaprezentowania wiadomości spełniających wymagania na   wyższą ocenę

8. Uczeń ma obowiązek prowadzenia zeszytu przedmiotowego

9. Aktywność ucznia na lekcjach oceniana będzie za pomocą "+" i   "-"  3 x "+" (5), 3x"-" (1)

10.Nauczyciel ma obowiązek poinformować rodziców i wychowawcę w wypadku utrzymujących się problemów ucznia z nauką biologii

 

Kryteria oceniania na poszczególną ocenę w skali od 1-6: 

1.  Stopień celujący otrzymuje uczeń, który:

  1. opanował treści i umiejętności wykraczające poza program danej klasy,
  2. rozwiązuje problemy teoretyczne lub praktyczne w ramach programu danej klasy biegle posługując  się zdobytymi wiadomościami,
  3. potrafi rozwiązać zadania wykraczające poza program nauczania,
  4. potrafi on selekcjonować i hierarchizować wiadomości,
  5. proponuje rozwiązania nietypowe,
  6. samodzielnie i twórczo rozwija własne uzdolnienia,
  7. odnosi sukcesy w konkursach i olimpiadach przedmiotowych kwalifikując się do finałów;

 

2.  Stopień bardzo dobry otrzymuje uczeń, który:

  1. opanował pełny zakres wiedzy i umiejętności określony programem nauczania przedmiotu w danej klasie (poziom wymagań dopełniających),
  2. sprawnie posługuje się zdobytymi wiadomościami,
  3. samodzielnie rozwiązuje problemy teoretyczne i praktyczne ujęte programem nauczania,
  4. potrafi zastosować posiadaną wiedzę i umiejętności do rozwiązania zadań i problemów w nowych sytuacjach;

 

3. Stopień dobry otrzymuje uczeń, który:

  1. opanował wiadomości i umiejętności określone programem nauczania przedmiotu w danej klasie (poziom wymagań rozszerzających),
  2. poprawnie stosuje wiedzę i umiejętności,
  3. rozwiązuje samodzielnie typowe zadania teoretyczne i praktyczne;
  4. właściwie stosuje terminologię przedmiotową, a także wiadomości w sytuacjach typowych wg wzorów znanych z lekcji i podręcznika,
  5. samodzielnie pracuje z podręcznikiem i materiałem źródłowym oraz aktywnie uczestniczy w zajęciach.

 

4. Stopień dostateczny otrzymuje uczeń, który:

  1. opanował podstawowe treści i umiejętności określone programem nauczania przedmiotu w danej klasie (poziom wymagań podstawowych),
  2. rozwiązuje zadania typowe o średnim stopniu trudności, czasami z pomocą nauczyciela;
  3. przyswojone wiadomości i umiejętności są stosunkowo łatwe, użyteczne w życiu codziennym i absolutnie niezbędne do kontynuowania nauki na wyższym poziomie;

 

5.  Stopień dopuszczający otrzymuje uczeń, który:

  1. wykazuje liczne braki w opanowaniu materiału programowego przewidzianego dla danej klasy;
  2. przyswoił wiadomości i umiejętności umożliwiające świadome korzystanie z lekcji i konieczne do dalszej edukacji (poziom wymagań koniecznych);
  3. z pomocą nauczyciela; rozwiązuje zadania typowe o niewielkim stopniu trudności,

 

6.  Stopień niedostateczny otrzymuje uczeń, który:

  1. nie opanował poziomu wymagań koniecznych,
  2. jego braki w opanowaniu materiału programowego przewidzianego dla danej klasy uniemożliwiają dalsze zdobywanie wiedzy i umiejętności w zakresie danych zajęć edukacyjnych.
Fanpage 2LO