Przedmiotowe Zasady Oceniania
Język niemiecki
I. SPOSOBY SPRAWDZANIA OSIĄGNIĘĆ I POSTĘPÓW UCZNIÓW
1. Ocenie podlegają:
2. Częstotliwość oceniania:
4. Nauczyciel ma obowiązek sprawdzić pracę pisemną w terminie do 15 dni roboczych, a następnie omówić ją z uczniami i przekazać im do wglądu na lekcji.
5. Dopuszcza się ustalenie oceny niedostatecznej, bez możliwości poprawy, w przypadku stwierdzenia niesamodzielnej pracy ucznia.
II. OCENIANIE
1. Oceny cząstkowe oraz śródroczne i roczne ustala się w stopniach według skali:
a. stopień celujący – 6
b. stopień bardzo dobry – 5
c. stopień dobry – 4
d. stopień dostateczny – 3
e. stopień dopuszczający – 2
f. stopień niedostateczny – 1
W przypadku ocen cząstkowych dopuszcza się stosowanie znaków „ +” i „-‘ ( waga oceny np. 4+ to 4.5, waga oceny 4- to 3.75)
Oceny cząstkowe otrzymują wagi według tabeli:
Sprawdzian wiadomości |
3 |
Próbna matura lub sprawdzian mini – matura |
4 |
Kartkówka |
2 |
Odpowiedź ustna typu maturalnego |
3 |
Odpowiedź ustna z bieżącego materiału |
2 |
Prezentacja indywidualna |
2 |
Projekty grupowe |
1 |
Aktywność |
1 |
Zadanie domowe |
1 |
Udział w konkursie |
1 |
Osiągnięcia w konkursach: laureat/finalista |
3 |
Ocena wynikająca ze średniej ważonej, którą oblicza system elektroniczny nie jest dla nauczyciela wiążąca.
W przypadku nieobecności ucznia na sprawdzianie do dziennika wpisuje się nb.
Nauczyciel na początku roku szkolnego informuje uczniów ile razy mogą zgłosić nieprzygotowanie* ( wpis np.)
*nieprzygotowanie rozumieniu: uczeń nieprzygotowany do odpowiedzi ustnej, niezapowiedzianej kartkówki, nieposiadający podręcznika lub zadania domowego.
Na trzy tygodnie przed klasyfikacją śródroczną i roczną prawo do zgłaszania nieprzygotowania do lekcji jest zawieszone.
2. Oceniając prace pisemne nauczyciel stosuje następującą skalę procentową:
Poniżej 51% - niedostateczny
Co najmniej* 51% do 64% - dopuszczający
Co najmniej *65% do 78 % - dostateczny
Co najmniej *79% do 89% - dobry
Co najmniej *90% - 100% - bardzo dobry
*Nauczyciel może w uzasadnionych przypadkach podwyższyć skalę, jeżeli poinformuje o tym uczniów przed przystąpieniem do pisania.
3. Kryteria oceniania:
Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który:
- jest laureatem lub finalistą Olimpiady Języka Niemieckiego,
- posiada wiedzę i umiejętności wykraczające poza wymagania określone w Podstawie Programowej Języka Obcego Nowożytnego dla zakresu rozszerzonego,
- spełnia wszystkie wymagania na ocenę bardzo dobrą i jednocześnie samodzielnie i twórczo rozwija swoje zainteresowania językiem niemieckim, osiągając sukcesy w ogólnopolskich konkursach językowych lub zdobywając międzynarodowe certyfikaty językowe na poziomie B2 i C1.
Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:
- posługuje się bogatym zasobem środków językowych ( leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych i fonetycznych) w mowie i piśmie,*
- rozumie ze słuchu teksty o różnorodnej formie i długości (oryginalne lub w niewielkim stopniu adaptowane),
- rozumie wypowiedzi pisemne o różnorodnej formie i długości (oryginalne lub w niewielkim stopniu adaptowane),
- wypowiada się płynnie i zrozumiale, zarówno w sytuacjach nieformalnych jak i oficjalnych,
- reaguje ustnie w sposób płynny w różnorodnych sytuacjach np. swobodnie bierze udział w dyskusji, negocjacjach;
- tworzy krótsze i dłuższe wypowiedzi pisemne, które są w pełni zgodne z poleceniem, spójne i logiczne, poprawne pod względem gramatyki i ortografii i interpunkcji oraz zawierają liczne fragmenty charakteryzujące się naturalnością oraz precyzją użytych środków językowych i jednym, wybranym stylem,
- chętnie współdziała w grupie np. w pracach projektowych,
- chętnie bierze udział w konkursach językowych,
- jest aktywny na lekcji;
* Należy wziąć pod uwagę, czy klasa realizuje Podstawę Programową w zakresie podstawowym, czy w rozszerzonym.
Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:
- posługuje się zadawalającym zasobem środków językowych ( leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych i fonetycznych) w mowie i piśmie, który pozwala mu na realizację postawionych przed nim zadań,*
- na ogół rozumie ze słuchu teksty o różnorodnej formie i długości, jednakże lepiej radzi sobie z nagraniami adaptowanymi, niż oryginalnymi,
- na ogół rozumie wypowiedzi pisemne o różnorodnej formie i długości, jednakże lepiej radzi sobie z tekstami adaptowanymi, niż oryginalnymi,
- wypowiada się w sposób płynny w sytuacjach nieformalnych i oficjalnych, popełniając błędy leksykalne, gramatyczne lub fonetyczne, które nie zakłócają komunikacji,
- reaguje ustnie zarówno na sytuacje proste i złożone ( np. dialog, dyskusja, negocjacje), popełniając błędy, niezakłócające komunikacji,
- tworzy krótsze i dłuższe wypowiedzi pisemne, które są w pełni zgodne z poleceniem, w znacznej części spójne i logiczne, zawierają nieliczne błędy językowe, ortograficzne i interpunkcyjne, niezakłócające komunikacji, obok struktur o wysokim stopniu pospolitości używa różnorodnych środków językowych, ma problemy z zachowaniem jednolitego stylu pracy,
- jest aktywny na lekcjach, chętnie bierze udział w projektach grupowych;
* Należy wziąć pod uwagę, czy klasa realizuje Podstawę Programową w zakresie podstawowym, czy w rozszerzonym.
Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który:
- posługuje się ograniczonym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych i fonetycznych) w mowie i piśmie, który nie zawsze pozwala mu na samodzielną realizację postawionych przed nim zadań,*
- ma problemy ze zrozumieniem ze słuchu tekstów o różnorodnej formie i długości,
- ma problemy ze zrozumieniem wypowiedzi pisemnych o różnorodnej formie i długości,
- w wypowiedziach ustnych popełnia błędy leksykalne, gramatyczne i fonetyczne, czasami zakłócające komunikację a płynność wypowiedzi sytuacjach jest zaburzona,
- reaguje ustnie w sposób zrozumiały w typowych sytuacjach, w bardziej złożonych sytuacjach np. negocjacjach potrzebuje pomocy nauczyciela,
- tworzy krótsze i dłuższe wypowiedzi pisemne, które nie są w pełni zgodne z tematem, zawierają ograniczony zakres środków leksykalno-gramatycznych, liczne błędy leksykalno-gramatyczne, zakłócające komunikację oraz nie są w pełni spójne i niekonsekwentne co do stylu,
- w miarę możliwości jest aktywny na lekcjach i bierze udział w projektach grupowych;
* Należy wziąć pod uwagę, czy klasa realizuje Podstawę Programową w zakresie podstawowym, czy w rozszerzonym.
Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który:
- posługuje się bardzo ograniczonym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych i fonetycznych) w mowie i piśmie, który zwykle nie pozwala mu na samodzielną realizację postawionych przed nim zadań,
- ma duże problemy ze zrozumieniem ze słuchu nawet krótkich tekstów adaptowanych,
- ma duże problemy ze zrozumieniem nawet krótkich, adaptowanych wypowiedzi pisemnych,
- w wypowiedziach ustnych stosuje bardzo ograniczony zakres środków leksykalno-gramatycznych, popełnia liczne błędy leksykalne, gramatyczne i fonetyczne, zakłócające komunikację,
- ma problem z reagowaniem ustnym w sposób zrozumiały i nie jest w stanie zareagować ustnie w sytuacjach złożonych bez pomocy nauczyciela,
- w pracach pisemnych używa bardzo ograniczonego zakresu środków językowych i wyłącznie struktury o wysokim stopniu pospolitości, popełnia bardzo liczne błędy językowe i ortograficzne, zakłócające komunikację, ma problemy z tworzeniem spójnych i logicznych tekstów;
- nie jest aktywny na lekcjach.
Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który:
- nie posiada wiedzy i umiejętności zawartych w wymaganiach określonych w Podstawie Programowej Języka Obcego Nowożytnego dla zakresu podstawowego,
- nie rozumie ze słuchu prostych tekstów,
- nie czyta ze zrozumieniem prostych tekstów,
- wypowiada się w sposób niekomunikatywny,
- jego wypowiedzi pisemne są zbyt krótkie, nie zgodne z treścią zadania i w dużej mierze niekomunikatywne,
- nie jest aktywny na lekcjach, nie wykazuje chęci współpracy z kolegami i nauczycielem;
4. Obok oceniania sumującego nauczyciele wprowadzają elementy oceniania kształtującego:
1. Nauczyciele jasno określają na co będą zwracać uwagę przy ocenianiu.
2. Uczeń otrzymuje informację zwrotną od nauczyciela i wskazówki do dalszej pracy.
3. Nauczyciel zachęca uczniów do oceny koleżeńskiej i samooceny.
4. Uczniowie mogą być poproszeni o informacje zwrotną dla nauczyciela dotyczącą np. metod pracy, konkretnego typu zadań itp.